- ‘Merk ’t op. Adformatie’ is de nieuwe pay-off van Adformatie, het mediaplatform voor de marketingwereld.
- Zo’n veertig reclamemakers pitchten hun ideeën.
- De winnende pay-off werd bedacht door Savenna Hof en Sabina de Groot, copywriters bij social-contentbureau Yune.
“Merk ’t op. Adformatie.” Dat is de nieuwe pay-off van Adformatie, het mediaplatform voor de marketingwereld dat vorig jaar zijn vijftigjarig jubileum vierde.
Aan de zoektocht naar de ultieme pay-off van Adformatie ging een uitgebreide campagne vooraf, waarmee verschillende iconische reclameslogans werden gehackt.
Zo waren er in het jubileumjaar slogans als ‘Dat is het lekkere van… Adformatie’, ‘Wij van Adformatie, adviseren Adformatie’ en natuurlijk ‘Even Adformatie bellen’ op diverse kanalen van het vakblad te vinden.
Doel van de campagne (bureau: KesselsKramer) was om vakgenoten te inspireren mee te denken over de nieuwe pay-off van Adformatie.
40 reclamemakers dachten mee over nieuwe pay-off van Adformatie
De redactie organiseerde vervolgens in januari samen met KesselsKramer en gelauwerd copywriter Jaap Toorenaar een workshop plus competitie in Capital C, waar zo'n veertig reclamemakers hun idee voor de nieuwe pay-off van Adformatie mochten pitchen.
De winnende pay-off 'Merk ’t op. Adformatie' werd bedacht door Savenna Hof en Sabina de Groot, copywriters bij social-contentbureau Yune. Het is voor het eerst in vijftig jaar tijd dat Adformatie met een eigen slogan verder door het leven gaat.
De Groot licht het idee achter de pay-off toe. "Merk ’t op’ is kort, krachtig en heeft een dubbele betekenis. Want Adformatie is dé plek waar merken samenkomen. Daarnaast: als je Adformatie volgt, merk je het laatste marketingnieuws op. Je kunt de slogan bovendien lezen als een oproep aan de doelgroep: merk ’t op als er iets speelt in de branche en laat het weten aan Adformatie. Ook fijn: hij blijft lekker hangen."
Susanne van Nierop, hoofdredacteur Adformatie: "We zijn onder de indruk van de snelheid en creativiteit van de deelnemers, waarbij 'Merk 't op' direct bleef hangen. De combinatie van 'merk' en 'opmerkelijk' sluit perfect aan op het Adformatie-merk, zowel richting de lezersmarkt als de partners waarmee we samenwerken. Merken zijn de meest iconische uithangborden ter wereld - en die komen terug op ons online platform, in print, op events en in educatieprogramma's. En de knipoog naar 'top' in de pay-off maakt het helemaal af."
Pakkende slogan bedenken tijdens workshop
Hof en De Groot kwamen met een duidelijk doel naar de competitie: 'm winnen. "We namen het serieus; we wilden gewoon de beste pay-off van Adformatie op onze naam hebben staan. Na de workshop doken we nog even de kroeg in om de slogan nóg beter te maken. We hebben er een nachtje over geslapen en uiteindelijk 'Merk 't op' bij de redactie aangeleverd", zegt De Groot.
Hof: "Het was geen gemakkelijke opgave. Normaliter heb je als copywriter meerdere weken de tijd om een pakkende slogan te bedenken, nu moest het in drie kwartier. Dat heeft ons op scherp gezet, niet in de laatste plaats dankzij Jaap Toorenaar. Zijn tips als 'gebruik geen grijze woorden' en 'één letter maakt het verschil' hebben ons echt geïnspireerd. Volgens mij zie je dat mooi terug in de pay-off."
Hof tot slot: "We voelden ons echt gezien tijdens de workshop, het was bijzonder om met zoveel gelijkgestemden in één ruimte te zijn. Bij een social bureau is copy toch vaak één van de meerdere disciplines, maar nu was er echt alle aandacht op gevestigd. Dan merk je weer even hoe belangrijk taal en tekst voor merken is om het verschil te maken."
De nieuwe pay-off wordt de komende tijd uitgerold op de verschillende kanalen van Adformatie, zoals de website, online video en in print-uitingen.